Adăugaţi o legendă |
"Ca oricare
ştiinţă, logopedia s-a constituit pe baza necesităţilor practice şi teoretice
de a sintetiza cunoştinţele despre limbaj şi de a formula procedeele specifice
educării limbajului tulburat.
Logopedia este o disciplină teoretică
izvorâtă din necesitatea de a elucida complexele probleme ale limbajului, ce
are rol deosebit de important în viaţa psihică şi în structurarea
personalităţii fiecărui individ, iar pe de altă parte, este o disciplină cu un
pronunţat caracter practic rezultat din necesităţile imediate ale comunicării
interumane, al necesităţii de educare a limbajului, al înţelegerii şi al
stabilirii relaţiilor specific umane. Constituirea ei a fost posibilă ca urmare
a progreselor realizate în primul rând în domeniul ştiinţelor psihologice şi
pedagogice, dar şi în cel al medicinei, fiziologiei, lingvisticii etc. În
cercetarea problemelor limbajului şi a tulburărilor sale există multe zone de
intersecţie între logopedie şi aceste ştiinţe, fără a se confunda cu ele.
Psihologia copilului este de un real folos
logopediei, prin cunoaşterea etapelor de dezvoltare şi manifestare
psiho-comportamentală, prin enunţarea posibilităţilor de evoluţie în raport de
condiţiile instructiv-educative şi a capacităţilor interne fiecărei persoane.
Aceste cunoştinţe sunt completate prin dinamica şi mecanismele dezvoltării în
cazul diferitelor deficienţe psihice de care se ocupă psihopedagogia specială –
psihologia deficienţilor şi pedagogia acestora..
Psihologia generală face posibilă cunoaşterea
mecanismelor de dezvoltare a limbajului, a funcţiilor sale şi a rolului
acestora în viaţa psihică. Cunoştinţele din medicină, psihopatologie,
foniatrie, laringologie, psihiatrie, neurologie creează un tablou complex al
înţelegerii alterării psihice, al patologiei organelor fonoarticulatorii şi al
implicaţiilor acestora asupra formării şi evoluţiei limbajului. De asemenea,
aceste discipline fac posibilă înţelegerea rolului jucat de tratamentul
medicamentos în viaţa psihică şi al recuperării fizice, ceea ce facilitează
acţiunile educative.
La rândul său, logopedia pune la dispoziţia
acestor ştiinţe o serie de date de un interes deosebit pentru înţelegerea
etiologiei şi simptomatologiei tulburărilor de limbaj, al mecanismelor şi
dinamicii formării vorbirii corecte sub influenţa acţiunii educative, al
rolului jucat de emisia-recepţia corectă a vorbirii pentru dezvoltarea psihică
a fiecărei persoane şi a adaptării sale la mediul social.
Prin urmare, problematica de care se ocupă
aceste discipline de intersecţie cu logopedia nu este comună şi nici nu se
suprapune. Logopedia se diferenţiază în esenţă de foniatrie, ca şi celelalte
discipline care au legături cu tulburări de limbaj, prin abordarea acestor
probleme din punct de vedere psiho-pedagogic. Cu alte cuvinte, logopedia studiază tulburările de limbaj
prin prisma ansamblului mijloacelor sale speciale psiho-pedagogice de a le
preveni şi corecta.
În prezent tot mai mulţi specialişti afirmă
relaţiile logopediei cu alte ştiinţe, recunosc necesitatea acţiunii în echipă
şi evidenţiază problematica specifică fiecărui domeniu, dar şi avantajele
colaborării atât pe plan teoretic cât şi practic. Deci, limbajul nu poate şi nu
trebuie privit izolat, ci în strânsă corelaţie cu ansamblul manifestărilor
psihice, integrat în fenomenele psiho-comportamentale pe care le influenţează
şi este influenţat de acestea."
Prof.univ.dr. Tobolcea Iolanda (curs de logopedie)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu