sâmbătă, 11 ianuarie 2014

Ce trebuie sa stiu ?

De ce nu vorbesc copiii?

Logopedie la AITA
Vorbirea este abilitatea pe care copiii  incep sa o dezvolte cu primele sunete  care le scot. Copilul  incepe sa comunice inca de la nastere. Orice sunet pe care micutul il scoate, orice gangureala, plans, grimasa, zambet reprezinta o modalitate de comunicare.       
Comunicarea propriu-zisa incepe pe la varsta de 6 luni cand se incearca stabilirea unui limbaj comun, imitarea si vorbitul impreuna  fiind  printre  primele segmente in dezvoltarea lui.
La varsta de 9 luni copilul incepe sa rupa primele cuvinte, combinatii repetitive, consoane – vocale.
De la 12 luni pana la 4 ani  dezvoltarea limbajului este in plin apogeu.
La 1 an putem deja vorbi de rostirea primelor cuvinte dar si de recunoasterea lor (ex. mama, tata, papa).
 La 2 ani copilul trebuie sa formeze propozitii din 2-3 cuvinte, sa inteleaga aproximativ 300 de cuvinte, mai mult decat poate vorbi.
 La 3 ani poate intelege aproximativ 900 de cuvinte si vorbeste cca. 50 de cuvinte diferite.Poate sa raspunda la intrebari simple cum ar fi: ”Cum te cheama?”, sa faca diferente intre mare si mic.
 La varsta de 4 ani copilul poate spune o poveste simpla formata din 4-6 cuvinte maxim.
Intre 5 si 6 ani copilul vorbeste deja in fraze, utilizeaza corect pronumele, spune povesti cu precizie.
  La 7 ani intelege intervalul de timp, anotimpurile anului.
Exista motive de ingrijorare cu privire la competentele lingvistice  in cazul in care nu exista nici un tip de discurs pana la varsta de 1 an sau vorbirea nu este clara.

Dezvoltarea limbajului la copii variaza in functie de foarte multi factori:

- cauze genetice (malformatii ale laringelui ,ale corzilor vocale :macroglosia si microglosia);
- cauze neuromotorii (lipsa stimularii limbajului);
- absenta masticatiei (copilul  a fost hranit doar cu lichide sau semilichide pana la varsta de 5-6 ani);
- cauze centrale (dezordinea arhitecturii cerebrale: alalia);
- o trauma emotionala la o varsta frageda;
- retardul general;
- cauze endogene
- deficienta mentala de gradul I – debil mintal: primul cuvant apare la varsta de 2 ani (la copiii tipici apare in mod normal la 1 an), utilizarea propozitiilor in comunicare apare  la 3 ani (in mod normal apare la 1,7 – 2ani), vorbirea apare la 3 ani (in mod normal apare la 1,3ani);
- deficienta de gradul II (deficienta de grad sever) vorbirea este imperfecta, pronuntia prezinta diferite tulburari, inteligibilitatea este redusa, vorbirea se limiteaza la cuvinte uzuale iar structura gramaticala nu este insusita, agramata;
- deficienta de gradul III sau deficienta de intelect profunda (nu isi insuseste limbajul decat in forme simple);
- lipsa auzului;
- paralizia muschilor fetei;
- cauze organice diferite traumatisme mecanice care afecteaza sistemul nervos central, cu cat zona lezata este mai afectata cu atat tulburarile sunt mai complexe (infectii sau intoxicatii cu substante chimice,medicamentoase ) bolile copilariei: pojar, scarlatina, meningita, encefalita
- accidentul vascular cerebral – atunci cand creierul este afectat pe partea dreapta (centrul limbajulu), aceasta tulburare este numita afazie  (tulburare a vorbirii care afecteaza exprimarea sau intelegerea limbajului vorbit sau scris);
Aceste cauze pot determina tulburari de limbaj pe perioade limitate sau pe toata durata vietii.
Unii au capacitatea de a vorbi dar nu dispun de capacitatea de a utiliza limbajul intr-un mod adecvat.
Unii nu utilizeaza vorbirea directa dar sunt capabili sa invete sa comunice prin alte metode: scris, tastat, carduri cu imagini ( PECS ajuta la dezvoltarea competentelor lingvistice) sau dispozitive digitale de comunicare.


 Alina Capusan, psiholog AITA   http://autismro.wordpress.com/2013/08/27/de-ce-nu-vorbesc-copiii/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu